Preparing For Darkness
Vol. 3: I’m Not There


Radu Belcin, Catching The Light I, 2018, oil on panel, 31,5 x 25cm

On the Occasion of Gallery Weekend Berlin 2019
April 24 – 28, 2019
Opening: Wed, April 24 @ 7pm
Kühlhaus Berlin
Luckenwalder Strasse 3, 10963 Berlin
U1 / U2 Am Gleisdreieck

Exhibition on 4 Floors, 2.500 m²
Open daily from 2 to 7pm

Curated by Uwe Goldenstein
with the artists of Galerie Selected Artists:

Inna Artemova, Teodora Axente, Adam Bota, Alin Bozbiciu, Daniel Behrendt, Radu Belcin, Simone Haack, Maurizio L’Altrella, Adam Magyar, Nicola Samorì, Attila Szücs, Sergiu Toma, Richard Wathen, Wendelin Wohlgemuth, Alexander Zakharov, Josef Zlamal

& the invited Galleries: Galerie Römerapotheke, Zürich:
David Hare, Patrick Lo Giudice

Galleria Mazzoli, Modena/Berlin:
Alessandro Giannì, Douglas Henderson, Pe Lang, Hugo Lopez-Ayuso, Andreas Lutz, Wainer Vaccari

See the installation here

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PM ImNotThere,Kühlhaus,24.4.19

Links
Kühlhaus Berlin
Galleria Mazzoli
Galerie Römerapotheke


Teodora Axente, White Cat, 2018, oil on wood panel, 42,5 x 30cm
Selected Artists Collection (Berlin)


Richard Wathen, Mantled, 2017/8, 61 x 50cm, oil on linen over aluminium panel


Simone Haack, Sternenhagel, 2014, 140 x 80cm, oil on linen


Radu Belcin, Silent Abyss, 2015, oil on canvas, 142 x 119cm


Douglas Henderson, Großer Hexenkreis (installation at Kühlhaus), 2015
Carbon fiber, wood, steel, elastic brooms, string; Kinetic, Single channel audio
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Magyar,Stainless,B.14536,Paris
Adam Magyar, Stainless B.14536 (Paris, 2011), silver gelatin print, 40 x 84cm


Adam Bota, The Last Argument, 2018, oil on canvas, 150 x 160cm


Sergiu Toma, Collision Times, 2019, oil on canvas, 160 x 142cm


Alin Bozbiciu, Need For Change, 2018, oil on canvas, 49 x 42cm


Richard Wathen, Moonbather III, 2017, 61 x 50cm, oil on linen over
aluminium panel


Wendelin Wohlgemuth, The Girl In The Blue Dress, 2019, oil on canvas, 64 x 55cm


Maurizio L’Altrella, Centaur Huntress, 2019, oil on canvas, 120 x 100cm


Inna Artemova, Utopia XVIII, 2019, oil on canvas, 200 x 210cm

secret_places_140x190_2010
Daniel Behrendt, Secret Places, 2010, oil on canvas, 140 x 190cm


Alexander Zakharov, Toy, 2016, oil on wooden panel, 8,6 × 13,9cm

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Attila Szücs, Untitled (Planking), 2012, drawing, 98 x 148cm, framed


David Hare

I’m Not There

This exhibit is colored by motivic fractures and melancholic introspection. A postromantic utopia that unites inner and outer realities expresses itself in palpable tension and a revelry of presence and absence. Just as an artist retreats into her studio for safety, these subjects long to withdraw from their environment. They are reluctant and often alone; mysterious and seeking. They seem fragile and avoidant, but at the same time completely confident in their own intuition. Subjects are veiled, abstracted, or merged into blurred surfaces, narrating a subtly perceptible severance from a seemingly obvious reality. The union between inner and outer worlds emerges on purely pictorial and conceptual levels, and remains a driving force that is consistently transferred into the unconscious. Retreat allows for the embodiment of a multilayered “I” precisely because of the existence of an outer world that insists on containing these intentions. So, who’s there? I’m not.

/deutsch/
Die motivische Gebrochenheit und der melancholisch gefärbte Blick nach innen spielen in dieser Ausstellung die Wesensrolle. Die postromantische Utopie einer Einheit von äußerer und innerer Realität wird in ihrer Spannung fassbar und im Gelage von An- und Abwesenheit spürbar. So wie sich der Künstler ins Atelier wie in einen Schutzraum zurückzieht, so drängen auch die abgebildeten Figuren nach einem Austritt aus der sie umgebenden Welt. Sie sind widerstrebend und oft allein, geheimnisvoll und suchend. Sie wirken fragil und abgewandt, scheinen aber gleichzeitig vollkommen ihrer Intuition zu vertrauen. Die Figuren sind von einem malerischen Schleier umhüllt, in abstrahierte oder unscharfe Flächen eingebunden und erzählen von einem subtil wahrnehmbaren Bruch mit einer scheinbar offensichtlichen Realität. Die Vereinigung von innen und außen findet allein im Malerischen oder Konzeptuellen statt und bleibt eine treibende Kraft, die konsequent ins Unbewusste verlagert ist. Der Rückzug ermöglicht das Ausleben einer Mehrschichtigkeit des Ichs gerade angesichts einer Außenwelt, die mit allen Mitteln versucht, eben diese Bestrebungen einzudämmen. So, who’s there? I’m not.

Uwe Goldenstein

Samorì,Giardino anatomico,cut
Nicola Samorì, Giardino Anatomico, 2007, mixed media on paper, 39 x 52cm
Selected Artists Collection, Berlin

Preparing For Darkness Or The Spirit Of The Melancholic Resistance

Black is the color of melancholy. It emerges from darkness and the accompanying dejection if it shows signs, endowed with the feverish dreams of an inflamed phantasy. If melancholy is said to affect the delicate tissues of the brain, it could also be stated, that it frees the imagination of its usual limits.

What is considered a diminution of the field of thought and the field of vision, is revealed in a dialectical twist. The melancholic state leaves behind it a shadow with which it maintains a connection as a bygone picture. The shadow play reveals as a character piece of a mirror image world, which absolves itself from meaning and becomes a void. This creates space for the imagination which results in configurations of a traversed blindness that render those lucid colours possible that are the blips along the paths through black nights of being. These are condensed into counter-images, which, like the impulse of the melancholic gaze, owe themselves to a reflective vision. The exhibition “Preparing for Darkness” presented here by Uwe Goldenstein corresponds exactly to the spirit of the melancholic resistance which still enables us to survive today.

/deutsch/
Schwarz ist die Farbe der Melancholie. Sie entwächst dann der Dunkelheit und der sie begleitenden Schwermut, wenn sie Zeichen gibt, ausgestattet mit den Fieberträumen einer entzündeten Phantasie. Wurde der Melancholie nachgesagt, dass sie die zarten Gewebe des Gehirns angreife so konnte auch festgestellt werden, dass sie die Einbildungskraft aus ihren gewöhnlichen Grenzen befreit.

Was als Eintrübung des Denk- und Sehfeldes gilt, setzt sich in einer dialektischen Wendung frei. Der melancholische Zustand lässt den Schatten hinter sich, dem er zugleich verhaftet bleibt, als vergangenes Bild. Entblößt wird das Schattenspiel als Zeichentheater einer eingespiegelten Bilderwelt, die sich einer Bedeutung selbst enthebt und zur Leerstelle wird. Diese öffnet den Raum für Imaginationen. Daraus entstehen Konfigurationen einer durchschrittenen Verblendung, die erst jene Farbklarheiten ermöglichen, die auf den Wegen durch schwarze Nächte des Befindens Leuchtzeichen sind. Diese verdichten sich zu Gegenbildern, die sich als Impuls des melancholischen Blicks einem reflektierenden Sehen verdanken. Die hier von Uwe Goldenstein vorgestellte Ausstellung „Preparing for Darkness“ trifft dementsprechend genau den Geist einer melancholischen Widerständigkeit, der uns heute noch das Überleben ermöglicht.

Prof. Dr. Martin Roman Deppner


Kühlhaus Berlin