Preparing For Darkness


Radu Belcin.2016.constructing shadows1.oil on linen.80-100cm
Radu Belcin, Constructing Shadows I, 2016, oil on canvas, 80 x 100cm

Preview: May 10, 2018, 6pm (by invitation only)
Opening: May 11, 6pm. Until May 15, 2018
Open daily 11am – 7pm
Kühlhaus am Gleisdreieck
Luckenwalder Straße 3
10963 Berlin

Exhibition space: 6 floors, 4000 m²
Ground floor: Solo Exhibition by Attila Szűcs
Kubus: Video Installation by Adam Magyar

Curated by Uwe Goldenstein

In collaboration with Kühlhaus Berlin & Mario Mazzoli Galerie
Co-curated by Marianne Kapfer
Speech by Prof. Martin Roman Deppner, Hamburg

Main Artists: Adam Magyar, Attila Szűcs. List of Artists: Heiner Altmeppen, Per Morten Abrahamsen, Danja Akulin, Giampiero Assumma, Daniel Behrendt, Aron Demetz, Radu Belcin, Robert Bosisio, Adam Bota, Astrid Brandt, Sergii Chaika, Konstantin Déry, Gregor Gaida, Simone Haack, René Holm, Manfred W. Jürgens, Maurizio L´Altrella, Nikolai Makarov, Gabor A. Nagy, Enda O´Donoghue, Alejandro R. Gonzàlez, Flavia Pitis, Nicola Samorì, Alice Stepanek & Steven Maslin, Richard Stipl, Alexander Tinei, Miriam Vlaming, Alexander Zakharov, Josef Zlamal (…)

Installation Artists selected by Mario Mazzoli

Links:
Kühlhaus Berlin

Exhibition Catalogue “Preparing For Darkness”
Galerie Mazzoli

SONY DSC
Attila Szücs, Preparing for Darkness, 2015, oil on canvas, 190 x 140cm


Adam Magyar, Stainless, Shinjuku (Tokyo), 2013, video, edition of 3

Alexander Tinei, I am the way.I am the salt, I think. 2009,120x100cm,oil on canvas
Alexander Tinei, I am the Way. I am the Salt, I think, 2009, oil on canvas
120 x 100cm

Kühlhaus,Aussenansicht
Kühlhaus Berlin

Kühlhaus Berlin
Kühlhaus Berlin (Kubus)

senzatitolo
Nicola Samorì, Lode della lingua, 2017, oil on copper, 100 x 100cm
SELECTED ARTISTS Collection, Berlin

The morning ( Elk ),2015
Alexander Zakharov, The Morning, 2015, acrylic on paper on gesso
mounted on wood, 150 x 200cm

bota,2014,170x270cm
Adam Bota, Rasterfahndung, 2014, oil on canvas, 170 x 270cm

zlamal,100x140,2012
Josef Zlamal, Last Judgement, 2012, 100 x 140cm, ink on handmade paper

jürgens,pieta
Manfred W. Jürgens, Pietà, 2014, Lasur- und Mischtechnik auf Leinwand
auf Holz, 80 x 200cm

pmajesperchristensen
Per Morten Abrahamsen, Jesper Christensen, 2012
archival ink on Baryta paper, 61 x 44cm, edition of 2

Preparing For Darkness Or The Spirit Of The Melancholic Resistance

Black is the color of melancholy. It emerges from darkness and the accompanying dejection if it shows signs, endowed with the feverish dreams of an inflamed phantasy. If melancholy is said to affect the delicate tissues of the brain, it could also be stated, that it frees the imagination of its usual limits.

What is considered a diminution of the field of thought and the field of vision, is revealed in a dialectical twist. The melancholic state leaves behind it a shadow with which it maintains a connection as a bygone picture. The shadow play reveals as a character piece of a mirror image world, which absolves itself from meaning and becomes a void. This creates space for the imagination which results in configurations of a traversed blindness that render those lucid colours possible that are the blips along the paths through black nights of being. These are condensed into counter-images, which, like the impulse of the melancholic gaze, owe themselves to a reflective vision. The exhibition “Preparing for Darkness” presented here by Uwe Goldenstein corresponds exactly to the spirit of the melancholic resistance which still enables us to survive today.



Schwarz ist die Farbe der Melancholie. Sie entwächst dann der Dunkelheit und der sie begleitenden Schwermut, wenn sie Zeichen gibt, ausgestattet mit den Fieberträumen einer entzündeten Phantasie. Wurde der Melancholie nachgesagt, dass sie die zarten Gewebe des Gehirns angreife so konnte auch festgestellt werden, dass sie die Einbildungskraft aus ihren gewöhnlichen Grenzen befreit.

Was als Eintrübung des Denk- und Sehfeldes gilt, setzt sich in einer dialektischen Wendung frei. Der melancholische Zustand lässt den Schatten hinter sich, dem er zugleich verhaftet bleibt, als vergangenes Bild. Entblößt wird das Schattenspiel als Zeichentheater einer eingespiegelten Bilderwelt, die sich einer Bedeutung selbst enthebt und zur Leerstelle wird. Diese öffnet den Raum für Imaginationen. Daraus entstehen Konfigurationen einer durchschrittenen Verblendung, die erst jene Farbklarheiten ermöglichen, die auf den Wegen durch schwarze Nächte des Befindens Leuchtzeichen sind. Diese verdichten sich zu Gegenbildern, die sich als Impuls des melancholischen Blicks einem reflektierenden Sehen verdanken. Die hier von Uwe Goldenstein vorgestellte Ausstellung „Preparing for Darkness“ trifft dementsprechend genau den Geist einer melancholischen Widerständigkeit, der uns heute noch das Überleben ermöglicht.


Prof. Dr. Martin Roman Deppner, Hamburg